Hans Hoffman je homosexuál a žid. Obojí ho během 2. světové vlky dostalo do koncentračního tábora, osvobozením jeho problémy ale zdaleka neskončily. Kvůli paragrafu 175 kriminalizujícímu homosexualitu byl odeslán přímo do vězení a za mříže se v průběhu dalších dvaceti let vracel znovu a znovu. Jediný stálý vztah v životě si tak vytvořil se svým dlouholetým spoluvězněm Viktorem, odsouzeným za vraždu. To, co začalo odporem a pohrdáním, postupně přerostlo v lásku.
„Nepřirozené smilstvo, ať už mezi osobami mužského pohlaví nebo mezi lidmi a zvířaty, se trestá vězením a dalším trestem je okamžitá ztráta občanských práv.“
Tak zněl paragraf 175 trestního zákona, který vstoupil v platnost 1.1. 1872 a dalších 123 let kriminalizoval homosexualitu. Muži usvědčení z tohoto „zločinu“ byli odsuzováni k nepodmíněným trestům v délce až deseti let. Během poválečného období bylo podle něj jen v Západním Německu souzeno 100 000 mužů. Paragraf 175 umožňoval úřadům zachycovat a zabavovat milostné dopisy a předkládat je u soudu jako důkaz, instalovat za zrcadla kamery a zasahovat tak do soukromí těchto mužů, odhalovat jejich intimní životy a překládat citlivé osobní detaily veřejnosti. Scénář jako z Orwellova románu 1984.
Sledování, vydírání, pranýřování, mučení, vraždy… Praktiky soudní moci za třetí říše vláda v poválečných letech promíjela či tolerovala. Paragraf 175, který dal generacím gay mužů přízvisko (stopětasedmdesátka znamenalo homosexuála) zůstával v platnosti nikoli omylem či pouhým přehlédnutím, naopak byl po celá desetiletí opakovaně přezkoumáván a potvrzován. Pro homosexuály tedy osvobození Spojenci neznamenalo svobodu. Nacisté paragraf 175 zpřísnili a poválečné Německo ho přijalo beze změny, takže vězni z koncentračních táborů byli převezeni přímo do vězení, aby si odpykali zbytek svého zákonného trestu. Není proto divu, že homosexuálové nebyli v 50. a 60. letech příliš empatičtí a drželi se stranou. Být homosexuálem bylo samo o sobě trestné. A až do roku 1992 to bylo oficiálně považováno za duševní chorobu.
Úplný zákaz homosexuality platil až do roku 1969. Trvalo však dalších 25 let než paragraf 175 v roce 1994 z německého občanského zákoníku úplně zmizel. Dne 22.7. 2017 Německo poválečné oběti paragrafu 175 rehabilitovalo, dožilo se toho ale jen málo z nich. Diskriminace, stigmatizace, ostrakizace, kriminalizace, trestání a zabíjení homosexuálů ovšem stále trvají: každá třetí země homosexualitu dodnes trestá.
Představte si svět, ve kterém je láska zakázaná zákonem a trestaná vězením. Zní to jako dystopie, ale pro homosexuální muže v Německu to byla až do konce 60. let realita. Paragraf 175 umožňoval státu homosexuály pronásledovat, což také s velkým nasazením a pečlivostí činil. Tento podstatný historický fakt byl pro mě úplnou novinkou, dokud jsem si nepřečetl zprávy o homosexuálech, které Spojenci osvobodili z koncentračních táborů, ale byli převezeni přímo do věznic, kde si měli odpykat zbytek trestu. A tato perzekuce měla pokračovat ještě desítky let. To byl začátek našeho příběhu. Náš hlavní hrdina Hans ilustruje osudy mnoha mužů, kteří znovu a znovu končili ve vězení, jejichž životy a vztahy byly zničené a jejich příběhy zmizely kdesi v byrokratických spisech.
Hansův příběh se odvíjí od jeho věznění. Zdi a mříže se stávají opakující se konstantou, která se mění v nekonečnou časovou smyčku. Hans ale nemůže přestat být tím, kým je. Musí žít a milovat dál, protože láska je podstatou lidské přirozenosti. Samotná jeho existence je vzpourou.
A právě ve vězení Hans konečně najde lásku. Ze všech lidí, které by si vůbec dokázal představit, ji nachází u Viktora, usvědčeného z vraždy. Oba muži, kteří snad nemohou být rozdílnější, se nesměle sbližují, naučí se jeden druhého respektovat a nakonec se stávají důvěrnými přáteli. Během desetiletí mezi nimi narůstá nečekaná intimita a nakonec je pojí vztah, který se vymyká jakékoli definici. Tyto dva celoživotně stigmatizované muže spojuje touha po lásce a svobodě. A ať už je útlak jakkoli silný, touha si cestu vždycky najde.
(režisér)
Rakouský režisér a scenárista Sebastian Meise (*1976) studoval malířství na Art Students League of New York a poté filozofii a hudební vědy na Vídeňské univerzitě. V roce 2000 začal studovat režii na vídeňské Filmové akademii. Jeho první celovečerní hraný film Klidný život měl premiéru na MFF v San Sebastianu a získal řadu cen, např. cenu pro nejlepší hraný film na filmovém festivalu rakouské tvorby Diagonale. Meise se v něm zabýval tématem pedofilie a během rešerší se seznámil i s protagonistou svého dokumentu Zpověď a rozhodl se o něm natočit film. Snímek byl uveden na festivalu Hot Docs v Torontu. Meiseho druhý celovečerní hraný film Velká svoboda byl uveden v soutěži sekce Un certain regard na MFF v Cannes.
Filmografie:
2003: Prises de vues (krátký film)
2005: Random (krátký film)
2006: Dämonen (krátký film)
2011: Klidný život (Stillleben)
2012: Zpověď (Outing)
2021: Velká svoboda (Große Freiheit)
(herec)
Franz Rogowski (*1986) zahájil svou profesionální kariéru jako tanečník a choreograf na scénách renomovaných německých divadel jako např. berlínská Schaubühne a Thalia Theater v Hamburku. Pro film ho objevil režisér Jakob Lass ve svém studentském filmu Frontalwatte a posléze v režijním debutu Love Steaks, za nějž Rogowski získal hereckou cenu na Mnichovském filmovém festivalu. V roce 2015 se stal stálým členem divadla Münchner Kammerspiele a zároveň účinkoval v oceňovaném akčním dramatu Sebastiana Schippera Victoria. Svou filmografii dále obohatil hlavní rolí ve Fikkefuchs Jana Henrika Stahlberga a vedlejšími rolemi v Happy Endu Michaela Hanekeho a Na prahu války Terrence Malicka. Většina jeho následujících filmů byla uvedena v soutěži MFF v Berlíně: Tranzit Christiana Petzolda, Láska mezi regály Thomase Stubera či Undine opět od Christiana Petzolda. Byl European Shooting Star 2018.
Výběrová filmografie:
2011: Frontalwatte (r. Jakob Lass)
2013: Love Steaks (r. Jakob Lass)
2015: Victoria (r. Sebastian Schipper)
2017: Happy End (r. Michael Haneke)
2017: Fikkefuchs (r. Jan Henrik Stahlberg
2018: Tranzit (Transit, r. Christian Petzold)
2018: Láska mezi regály (In den Gängen, r. Thomas Stuber)
2019: Ich war zuhause, aber (Byl jsem doma, ale…, r. Angela Schanelec)
2019: Na prahu války (A Hidden Life, r. Terrence Malick)
2020: Undine (r. Christian Petzold)
2021: Velká svoboda (Große Freiheit, r. Sebastian Meise)
2021: Luzifer (Lucifer, r. Peter Brunner)
Čtrnáct let poté, co se Georg Friedrich představil na Berlinale jako Shooting star, získal tu v roce 2017 Stříbrného medvěda za svůj výkon v dramatu Thomase Arslana Světlé noci. Byl to další střípek do skládačky pozoruhodné kariéry, kterou herec narozený ve Vídni v roce 1966 předvádí od konce minulého tisíciletí. Friedrich vystudoval herectví na vídeňské Schauspielschule Krauss, hrál v mnoha domácích i zahraničních filmech a spolupracoval s renomovanými režiséry, jako jsou Ulrich Seidl, Michael Haneke, Alexander Sokurov či Barbara Albertová. Mimoto účinkoval také na letním divadelním festivalu v Perchtoldsdorfu a na berlínské Volksbühne.
Výběrová filmografie:
1989: Sedmý kontinent (Der siebente Kontinent, r. Michael Haneke)
1994: 71 fragmentů chronologie náhody (71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls, r. Michael Haneke)
2001: Psí dny (Hundstage, r. Ulrich Seidl)
2001: Pianistka (La pianiste, r. Michael Haneke)
2003: Čas vlků (Le temps du loup, r. Michael Haneke)
2003: Volné částice (Böse Zellen, r. Barbara Albertová)
2006: Padání (Fallen, r. Barbara Albertová)
2007: Import/Export (r. Ulrich Seidl)
2008: Vražedná stěna (Nordwand, r. Philipp Stölzl)
2011: Můj nejlepší nepřítel (Mein bester Feind, r. Wolfgang Murnberger)
2017: Světlé noci (Helle nächte, r. Thomas Arslan)
2021: Velká svoboda (Große Freiheit, r. Sebastian Meise)
2022: Sparta (r. Ulrich Seidl)
Myšlenka propojit dvě základní aktivity Asociace českých filmových klubů – tedy festival Letní filmová škola a filmovou distribuci – vznikla v roce 2017, kdy jsme poprvé představili projekt LFŠ uvádí.
Jak to funguje? Akviziční jednotka AČFK předvybere tři výrazné filmy, které by mohly být ozdobou českých kin a v průběhu Letní filmové školy je promítne ve třech unikátních projekcích divákům. Ti pak hlasováním rozhodnou o vítězi.
Tím, že svěříme „moc do rukou lidu“, chceme diváky festivalu upozornit na naše celoroční distribuční aktivity, dát jim možnost je ovlivnit a následným sdílením dojmů po jejich virtuálních i osobních sociálních sítích také vytvořit „zdravě virální“ propagaci vybraného titulu.
Vítězné filmy projektu:
Na konci světa (2017, r. Francis Lee)
A dýchejte klidně (2018, r. Ísold Uggadóttirová)
25 km/h (2018, r. Markus Goller)
Malířka a zloděj (2020, r. Benjamin Ree)
Hranice odvahy (2020, r. Johanne Helgelandová)
Velká svoboda (2021, r. Sebastian Meise)
Země:
Německo, Rakousko 2021 / 116 minut
Původní název:
Große Freiheit
Režie:
Sebastian Meise
Scénář:
Thomas Reider, Sebastian Meise
Kamera:
Crystel Fournierová
Hudba:
Peter Brötzmann, Nils Petter Molvær
Hrají:
Franz Rogowski (Hans Hoffmann), Georg Friedrich (Viktor), Anton von Lucke (Leo Giese), Thomas Prenn (Oskar), Ulrich Faßnacht (dozorce na ošetřovně), Alfred Hartung (dozorce), Klaus Huhle (soudce), Andreas Patton (státní návladní)
Ocenění:
MFF Cannes 2021: Cena poroty v sekci Un certain regard; Evropské filmové ceny 2021: nejlepší kamera, nejlepší hudba; Evropský filmový festival Sevilla 2021: nejlepší film, nejlepší herec (Franz Rogowski)
V kinech:
26/01/2023–30/11/2029
Žánr:
drama
Formát:
Dcp, Mp4, On-line (VOD)
Poměr stran:
1:1.85
Jazyková verze:
německy, anglicky
Titulky / dabing:
české titulky
Přístupnost:
18+
Objednávky do kin:
Kontaktní osoba:
Michal Hlaváč
program@acfk.cz
+420720590984
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
S | 1 hour | Used by Yahoo to provide ads, content or analytics. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_12963328_4 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
uid | 2 months | This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
C | 1 month | No description |
COMPASS | 1 hour | No description |
Přehrát legálně on-line