Ángela a Héctor jsou harmonický pár, byť Ángela je neslyšící a její muž ne. Nástrahy společného soužití překonávají s láskyplnou citlivostí a přátele mají v obou „světech“. Pak se jim ale splní sen a čekají narození svého prvního potomka. Spolu s radostí ovšem přicházejí i obavy – uslyší jejich dítě, anebo ne? Ať už bude pravda jakákoliv, čeká Ángelu s Héctorem větší výzva, než jakou si kdy dokázali představit. Dokáží se s ní vyrovnat?
Miriam Garloová je moje sestra. Je herečka a je hluchá. Před pár lety začala přemýšlet o tom, že by se stala matkou. Hodně jsme si o tom povídaly a ona se mi svěřila se svými očekáváními a obavami z mateřství ve světě, který je stvořen slyšícími a pro slyšící. Z těchto rozhovorů vznikl krátký film Sorda, který ve mně zanechal pocit, že velká část Ángelina příběhu ještě zůstala nedořečená.
Celovečerní film vychází právě z této touhy ponořit se hlouběji do složitosti vztahu mezi světy neslyšících a slyšících: zapojení a odpojení, spojení a láska, ale také střety a konflikty… Pro mě jako Miriaminu sestru to byla zásadní součást života a i dnes, potom, co jsme spolu strávily celý život, tenhle vztah stále mění podobu a přináší nové výzvy, jako záhada, kterou je třeba neustále luštit. Miriam i já vždycky říkáme, že aniž jsme si to uvědomovaly, strávily jsme přípravou tohoto filmu celý život.
Odtud také vychází postava Héctora. Je jakousi kopií mě samotné, Ángelu miluje a vždycky je na její straně, ale když se jim narodí dítě, bublina, kterou si vytvořili, aby sami sebe ochránili před svými odlišnostmi, najednou splaskne. Nebo Elvira a Fede, rodiče, kteří pro svou dceru chtějí jen to nejlepší, ale nerozumějí jí a způsob, jakým prožívá svou hluchotu a existenci ve světě, je jim cizí. Abych získala hlubší porozumění mateřství v komunitě neslyšících, mluvila jsem s neslyšícími ženami, které se se mnou podělily o své zkušenosti s těhotenstvím, porodem a následnou výchovou svých dětí.
Tento film nemá být pojednáním o hluchotě. Nikdy jsem o Ángele nepřemýšlela jako o reprezentantce komunity neslyšících, ale spíš jako o ženě, která hledá svou cestu mateřstvím, která se snaží vypořádat s problémy objevujícími se v jejím vztahu, která má obtížný vztah se svými rodiči a která chce, aby její holčička věděla, kdo je, a milovala ji… a která je kromě toho všeho hluchá. Ángela je na svět připravená, svět ale ještě není připravený na ni.
Scenáristka, režisérka a socioložka (7. 10. 1978) pochází ze španělské Murcie. Jejím „polodebutem“ byl televizní snímek Nikolina, který křehké sociální drama kombinoval s žánrovými prvky fantasy. Natočila ho sice v režisérském tandemu s Nurií Muñozovou, i v něm však již Libertadové šlo zejména o citlivé zkoumání mezilidských vztahů a určila tak směr, kterým se odvíjejí i její následující snímky.
Celovečerní film Slyšíš mě? vychází z jejího (ve španělštině) stejnojmenného krátkého snímku, který byl v roce 2023 nominován na španělskou filmovou cenu Goya a získal řadu ocenění na národních i mezinárodních festivalech. Jako dramatička napsala a režírovala divadelní hry pro instituce jako Complutense University of Madrid a mexické Ministerstvo sociálního rozvoje, které se zaměřují na témata jako genderově podmíněné násilí, obchodování s lidmi a sexuální práva migrantů.
Filmografie:
2019 – Leo y Alex en pleno siglo 21 (Leo a Alex uprostřed 21. století, r. spolu s Nurií Muñozovou), krátký film
2020 – Nikolina (r. spolu s Nurií Muñozovou), TV film
2021 – Sorda (r. spolu s Nurií Muñozovou), krátký film
2024 – Mentiste Amanda (Lhalas, Amando, r. spolu s Nurií Muñozovou), krátký film
2025 – Slyšíš mě?
Miriam Garloová je neslyšící umělkyně, specializující se na fotografii a výtvarné umění. Získala doktorát z výtvarných umění na Complutense University v Madridu a magisterské tituly v oboru umění a tvorba a v oboru kreativní terapie se specializací na arteterapii. Mimoto příležitostně vystupuje na divadelních prknech a účinkuje ve filmech své sestry.
O filmu Slyšíš mě? říká:
„Celý život jsem měla pocit, že zobrazení hluchoty, se kterým se obvykle setkáváme, neodpovídá mé zkušenosti a neodráží její bohatost a složitost. I když se postavy neslyšících vyhýbají typickým klišé, jsou vždy konstruované tak, aby „ukázaly“ slyšícímu světu, jaké to je být neslyšící.
Moje sestra (Eva Libertadová) a já jsme strávily celý život přemýšlením a sdílením svých pocitů ohledně složitosti života neslyšícího člověka v tomto světě, a právě tak se zrodila Ángela. Chtěly jsme protagonistku, která by byla paní svého světa a svých zkušeností v něm. Silnou a křehkou zároveň.
Ženu, která bojuje, aby se nepoddala nepříznivým okolnostem života, ale která je také plná rozporů a ty nevyhnutelně vystupují do popředí ještě silněji ve chvíli, když se stane matkou. Moje práce jako herečky spočívala na jedné straně v konstrukci biografické, emocionální a mentální stránky Ángely, což znamenalo osvojit si její pocity a životní zkušenosti jako ženy a neslyšící osoby. Jinými slovy, musela jsem vytvořit její konkrétní identitu a to, co ji činí jedinečnou. Na druhé straně jsme se pak zaměřili na technickou stránku hledání jejího hlasu, způsobu, jakým vyslovuje, a toho, jak dobře umí odezírat, což jsou způsoby, jakými Ángela komunikuje se světem a které se liší od mých vlastních.“
Rodák z katalánské Barcelony (12. 9. 1989) se herectví věnuje už od dětství. Ještě než mu bylo osmnáct, vyvažoval studia audiovizuální komunikace na Autonomní univerzitě v Barceloně s první hlavní rolí ve filmu v dramatu Šibenice, která mu vynesla nominaci na národní filmovou cenu Goya pro nejlepšího nového herce.
Jeho filmografie čítá tituly jako historické válečné drama 1898: Poslední na Filipínách, drama Julia Medema Rodokmen krve či další drama Adú, kde mu role strážce španělské hranice v marocké Melille přinesla další nominaci na cenu Goya pro nejlepšího herce ve vedlejší roli.
V roce 2022 hrál ve sportovním dramatu Poslední hra o zlato a romantické komedii Láska na první polibek pro Netflix.
Na mezinárodní scénu vstoupil Cervantes v roce 2011 vedlejší roli v britském dramatu Joea Wrighta Hanna, dále například v německo-lucemburské koprodukci Maret či peruánsko-španělsko-uruguayské koprodukci Ramón y Ramón. V roce 2025 účinkoval Cervantes hned ve dvou debutech – Slyšíš mě? Evy Libertadové a Esmorza amb mi Ivána Moralese.
Vybraná filmografie:
2008 – Šibenice (El juego del ahorcado, r. Manuel Gómez)
2010 – Tři metry nad nebem (Tres metros sobre el cielo, r. Fernando González Molina)
2011 – Hanna (Hanna, r. Joe Wright)
2016 – 1898. Los últimos de Filipinas (1898: Poslední na Filipínách, r. Salvador Calvo)
2018 – Rodokmen krve (El árbol de la sangre, r. Julio Medem)
2019 – Dědictví kostí (Legado en los huesos, r. Fernando González Molina)
2020 – Oběť bouři (Ofrenda a la tormenta, r. Fernando González Molina)
2020 – Adú (Salvador Calvo)
2021 – Asi se zblázním (Crazy About Her, r. Dani de la Orden)
2022 – Poslední hra o zlato (42 segundos, r. Alex Murrull, Dani de la Orden)
2023 – Láska na první polibek (Eres tú, r. Alauda Ruiz de Azuaová)
2024 – Ramón y Ramón (Ramon a Ramon, r. Salvador del Solar)
2025 – Slyšíš mě? (Sorda, r. Eva Libertadová)
2025 – Esmorza amb mi (Snídaně se mnou, r. Iván Morales)
Země:
Španělsko 2025 / 99 minut
Původní název:
Sorda
Režie:
Eva Libertadová
Scénář:
Eva Libertadová
Kamera:
Gina Ferrer Garcíaová
Hudba:
Aránzazu Callejaová
Hrají:
Miriam Garloová (Ángela), Álvaro Cervantes (Héctor), Elena Iruretaová (Elvira), Joaquín Notario (Fede), Sofia Lópezová (Vero)
Ocenění:
Cena diváků sekce Panorama a Cena C.I.C.A.E. sekce Panorama na MFF Berlinale 2025 / Nejlepší španělský film, nejlepší herec, nejlepší herečka, nejlepší debut, Cena diváků na Festivalu španělských filmů v Málaze 2025 / Nejlepší režie na MFF v Guadalajaře 2025 / Zvláštní uznání poroty v sekci iberoamerických filmů na MFF Seattle 2025
V kinech:
09/10/2025–24/03/2032
Žánr:
drama
Formát:
Dcp, Mp4
Poměr stran:
1:1.66
Jazyková verze:
španělský znakový jazyk, španělsky
Titulky / dabing:
české titulky s prvky pro neslyšící
Přístupnost:
15+
Objednávky do kin:
Kontaktní osoba:
Michal Hlaváč
program@acfk.cz
+420720590984
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
S | 1 hour | Used by Yahoo to provide ads, content or analytics. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_12963328_4 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
uid | 2 months | This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
C | 1 month | No description |
COMPASS | 1 hour | No description |
Přehrát legálně on-line