Je léto roku 1962 a Anglie bude ještě minimálně rok čekat na velké společenské změny: beatlemánii, sexuální revoluci a The Swinging Sixties. S hlavními hrdiny, dvacátníky Florence a Edwardem, se poprvé setkáváme během jejich svatebního dne. Novomanželé jsou ubytovaní ve staromódním hotelu v Dorsetu blízko Chesilské pláže. Když se pomalu začne blížit okamžik prvního manželského sexu, napětí se stupňuje a do pokoje se vkrádá trapnost. Po katastrofě prvního sexuálního pokusu následuje hádka a zásadní rozhovor na Chesilské pláži… Jako diváci poznáváme hrdiny filmu prostřednictvím flashbacků ilustrujících historii jejich vztahu, jejich rodinná zázemí i osobnostní odlišnosti. Společně s hrdiny jdeme jejich cestou, která se po scéně na Chesilské pláži vydá zásadně jiným směrem…
Film Na Chesilské pláži je adaptací stejnojmenné knihy slavného britského spisovatele Iana McEwana, která byla vydaná v roce 2007. Kniha byla nominovaná na nejprestižnější ocenění anglofonního knižního světa, Man Bookerovu cenu, a její nominaci provázely dvě „kontroverze“. Tou první byl fakt, že cena je určena pro romány – text Na Chesilské pláži má pouhých 40 000 slov a samotný autor jej označuje za novelu. Druhou kontroverzi vyvolalo přiznání Iana McEwana, že si z Chesilské pláže (která je přírodní rezervací) vzal na památku dva kamínky. Spisovatel byl následně udán, musel zaplatit pokutu 2000 liber a kamínky vrátit. Samotná kniha pak navíc svou nominaci ani neproměnila…
Deset let mezi vydáním knihy a uvedením filmu bylo vyplněno množstvím událostí. Producentka finální verze filmu Elizabeth Karlsenová se o knihu zajímala ještě v rukopisu. Kontaktovala agenta Iana McEwana, který jí řekl, že smlouva k filmu je podepsaná a režírovat bude Ang Lee. Poté nastalo období neustálých změn producentů a navrhovaných režisérů. Společnost Focus Features měla nasmlouvaného režiséra Sama Mendese a Carey Mulliganovou do hlavní role, zároveň však s Mendesem točili bondovku Skyfall, jejíž finalizace se opozdila, a tím celý projekt padl. V roce 2011 se vše vrátilo do stádia pre-produkce, Sam Mendes měl být tentokrát producentem a režírovat měl Mike Newell – projekt se ovšem opět neuskutečnil. V roce 2015 se Elizabeth Karlsenová nezávazně zeptala „co se děje s Chesilem“ a agent Iana McEwana jí odvětil, že nic, že kniha je volná a je možné ji adaptovat.
Samotný Ian McEwan patří (společně s Kazuem Ishigurem a Julianem Barnesem) mezi zářivé hvězdy současné britské prózy. Řada jeho románů vyšla i v češtině, přičemž mezi ty nejčtenější patří Pokání, Betonová zahrada, Sobota, Skořápka nebo právě Na Chesilské pláži (Světová knihovna Odeonu novelu u příležitosti premiéry filmu znovu vydá). McEwan koketoval se světem filmu již od konce 80. let, napsal mimo jiné scénář k filmu Dobrý synek s Macaulayem Culkinem v hlavní roli. V druhé polovině 90. let nastalo období, kdy napsal hned několik dalších scénářů – žádný z nich však nebyl realizován. Spisovatel v té době rezignoval a záměrně nechal scénáře filmových adaptací svých knih na jiných autorech (například Christopher Hampton v případě Pokání).
Filmová adaptace „Chesilské pláže“ však visela ve vzduchu již během vzniku knihy – McEwan tvrdil, že během psaní této novely přemýšlel nejfilmověji, nejvizuálněji v celé svojí kariéře. I proto se nakonec rozhodl opustit dekády trvající praxi a adaptovat svůj text pro potřeby filmu sám. Kromě toho, že délka novely je pro filmovou adaptaci velmi vhodná (nebylo nutné téměř nic vynechávat), a strachu, že se adaptace ujme někdo jiný a výsledek bude opět rozpačitý, byla hlavní McEwanovou motivací touha vrátit se zpět do světa filmu. Sám to komentoval následovně: „Sedíte sami se všemi těmi duchy a píšete romány. A pak vyjdete ze dveří a začnete spolupracovat s živými lidmi. A i když si musíte přestat hrát na Boha, je to úžasný pocit.“
Klíčovým slovem vystihujícím adaptaci novely je pragmatismus – výsledný film pak můžeme definovat jako pragmatické přenesení esence novely na plátno. Film je velmi uctivý ke své předloze, velmi konzervativní a v dobrém slova smyslu literární. V rámci adaptace byla zachována narativní struktura knihy (tedy řetězec zásadních scén u Chesilské pláže, dodržující jednotu místa a času, narušovaný pravidelnými retrospektivními vstupy). Tímto způsobem pracuje McEwan se čtenářem, který ví více než hlavní postavy, a Cooke stejným způsobem pracuje s filmovým divákem. Jedinou scénou, která se odlišuje od původní knižní předlohy, je scéna vysvětlující duševní nemoc Edwardovy matky.
Jak se dočtete dále v režisérově profilu, Dominic Cooke patří mezi zářivé hvězdy britského divadla posledních dekád a Na Chesilské pláži pro něj představuje debut na poli celovečerního hraného filmu. Jeho otec byl filmovým střihačem, takže Cooke byl celý život v kontaktu s filmem, ale i tak pro něj bylo velmi obtížné přejít z dobře známého divadelního světa do světa filmu. Jak přiznal v jednom rozhovoru, jediným řešením bylo obklopit se profesionály. Z početného týmu filmu je na tomto místě nutné zmínit dvě osoby. Tou první je autorka výpravy filmu Suzie Daviesová (spolupracovala například s Mikem Leighem na jeho snímcích Mr. Turner a Peterloo). Říká se, prvním člověkem, kterého si původně divadelní režisér točící film najme, je autor výpravy a sám Dominic Cooke postupoval právě takto. Klíčovým úkolem pro Suzie Daviesovou a její tým bylo zachytit specifickou atmosféru roku 1962 ve Velké Británii, atmosféru bezčasí mezi starým a novým.
Druhým klíčovým spolupracovníkem Dominica Cooka byl kameraman Sean Bobbitt (Hlad, Stud, 12 let v řetězech). Společně s Cookem se velmi důsledně připravovali na natáčení a inspirací se pro ně staly filmy natočené v roce, kdy se příběh Edwarda a Florence odehrává, tedy v roce 1962. Snažili se zachytit „feeling“ tohoto roku, to jak vypadaly filmy té doby, jak se chovali hrdinové, jaké problémy řešili. Společně proto sledovali filmy jako Mustangové (režie John Huston), Lawrence z Arábie (David Lean) nebo Hirošima, má láska (Alain Resnais). Z důvodu autentičnosti se film také natáčel na 35mm pás a až poté byl překopírován na digitální nosič.
Jak již bylo zmíněno, klíčovou roli pro novelu i film hraje rok, ve kterém se příběh odehrává, tedy 1962. Jedná se o zlomový rok usazený v jakémsi bezčasí. Je to rok těsně před vypuknutím sexuální revoluce, těsně před beatlemánií. Rok, kdy je stále živý komplex z 2. světové války. Rok, kdy se chlapci stále oblékají jako jejich otcové a dívky jako jejich matky. Specifický status roku 1962 kopíruje i zmatenost hlavních postav, které tápou mezi tradicemi a moderností. Toto tápání je jedním z klíčových motivů filmu a objevuje se v mnoha více či méně zásadních scénách, v řadě témat (předmanželský a pomanželský sex) i detailů. Na Chesilské pláži tak můžeme směle řadit k příběhům postaveným na motivu milostného vztahu drtivě poznamenaného dobou.
Země:
Velká Británie 2017 / 110 minut
Původní název:
On Chesil Beach
Režie:
Dominic Cooke
Scénář:
Ian McEwan podle vlastní novely
Kamera:
Sean Bobbitt
Hudba:
Dan Jones
Hrají:
Saoirse Ronanová, Billy Howle, Anne-Marie Duffová, Adrian Scarborough, Emily Watsonová, Samuel West
V kinech:
18/10/2018–30/04/2025
Žánr:
melodrama
Formát:
Dcp, Dvd, Mp4, On-line (VOD)
Poměr stran:
1:2.39
Jazyková verze:
anglicky
Titulky / dabing:
české titulky
Přístupnost:
15+
Objednávky do kin:
Kontaktní osoba:
Michal Hlaváč
program@acfk.cz
+420720590984
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
S | 1 hour | Used by Yahoo to provide ads, content or analytics. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_12963328_4 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
uid | 2 months | This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
C | 1 month | No description |
COMPASS | 1 hour | No description |